Čo nás môže upozorniť na problém so šikanovaním?

Pri podozrení na šikanu rozlišujeme tri zdroje signálov – priamo alarmujúce signály, kedy účastník šikanovania alebo svedkovia povedia o incidente, prípadne je oznámený telefonicky/mailom, nepriamo alarmujúce signály – zmeny v správaní dieťaťa, signály kyberšikanovania.

Pri podozrení na šikanu rozlišujeme tri zdroje signálov:

priamo alarmujúce signály, kedy účastník šikanovania alebo svedkovia povedia o incidente, prípadne je oznámený telefonicky/mailom

nepriamo alarmujúce signály, kde patrí:

  • dieťa zmení správanie (je smutné, utiahnuté, vystrašené, agresívne, nepokojné),
  • dieťa pôsobí nesústredene, roztržito,
  • zhorší sa mu prospech v škole,
  • chodí neskôr zo školy (často čaká, kým ostatní odídu zo školy),
  • dieťa zmenilo trasu zo/do školy,
  • nemá kamarátov,
  • sťažuje sa na školu, nechce sa mu tam ísť,
  • sťažuje sa na kamarátov/spolužiakov (hovorí o vysmievaní, zvaľovaní viny,ponižovaní…,),
  • pýta si častejšie peniaze, prípadne miznú z domu peniaze/predmety,
  • pýta si väčšiu desiatu,
  • dieťa má zničené veci, roztrhané, chýbajú mu veci,
  • dieťa je častejšie chorľavé,
  • dieťa má modriny, škrabance, popáleniny.

signály kyberšikanovania, teda SMS správy, maily, informácie na sociálnych sieťach a pod.

Pokiaľ má rodič akékoľvek podozrenie, odporúča sa kontaktovať pedagóga a skonzultovať prejavy. Pedagóg v škole môže zachytiť iné prejavy (napr. dieťa čaká pred hodinou pred triedou, vstupuje do triedy s pedagógom, pedagóg zachytí zmenené sociálne vzťahy v kolektíve, vníma, že dieťa je osamotené, utiahnuté, agresívne a pod.).

Jana Lednická

You may also like...