Dojčím, preto jem

Ešte sa len blížite k termínu pôrodu a už teraz vás okolie poúča, čo budete a čo nebudete môcť konzumovať, keď sa vám dieťatko narodí a budete ho dojčiť? Alebo sa práve narodilo a šťastná babička vám servíruje dvojnásobné porcie rascovej polievky nasledovanej zemiakovým prívarkom? Riešite, či si môžete dať kávu, colu, cigaretku? Pozývam vás na malý piknik dojčiacej ženy.

Dojčím, preto jem

Ešte sa len blížite k termínu pôrodu a už teraz vás okolie poúča, čo budete a čo nebudete môcť konzumovať, keď sa vám dieťatko narodí a budete ho dojčiť? Alebo sa práve narodilo a šťastná babička vám servíruje dvojnásobné porcie rascovej polievky nasledovanej zemiakovým prívarkom? Riešite, či si môžete dať kávu, colu, cigaretku? Pozývam vás na malý piknik dojčiacej ženy.

Musíš jesť za dvoch!

Myslím, že túto vetu počulo nemálo žien krátko po pôrode od svojej mamy, starej mamy alebo svokry. Verím, že tieto dámy to myslia dobre a čerstvej mamičke chcú byť nápomocné aj tým, že jej navaria jedlo, aby sa ona mohla venovať dieťatku. Otázne je, čo jej vo svojom dobrom úmysle ponúknu. Predsa len za posledných 10- 15 rokov sa zmenil ako postoj k dojčeniu, tak odporúčaná výživa dojčiacej ženy.

Naše telo je počas dojčenia nastavené na to, aby čerpalo živiny zo stravy. Máme tiež hormonálne podmienenú relatívne nízku spotrebu energie. Počas tehotenstva sme si „uložili“ tuky ako energetickú zásobu pre toto obdobie. Tento fakt vás možno krátko po pôrode neteší, najmä keď ide leto a tohto roku sa projektu „Štíhla do plaviek“ nezúčastníte… Čo však z toho vyplýva je, že v žiadnom prípade nie je potrebné jesť za dvoch.

Pred kvantitou je vhodnejšie uprednostniť kvalitu. Ak práve začínate dojčiť, mali by ste:

  • prijímať stravu v menších porciách rozdelených do 5 – 6 za deň, dať si aj ľahkú „druhú“ večeru,
  • jesť dostatok vlákniny (celozrnné obilniny, ovocie, zelenina) a piť dostatok tekutín, aby ste predchádzali zápche,
  • prijímať stravu bohatú na kalcium (zelená zelenina, sezam, sójové produkty, tofu, figy), pretože jeho spotreba sa v období dojčenia zvyšuje,
  • nepoužívať dráždivé korenia, príliš nesoliť a nesladiť

Je to jednoduché, nie?

Že vám tam chýbajú tá rascová polievka a prívarok? Nuž áno, tieto dve veci, spoločne s tmavým pivom patria do kategórie mýtov, ktoré sa spájajú s kvalitou a dostatkom materského mlieka. Rasca (podobne ako fenykel a aníz), o ktorej sa traduje,  že má protinafukovacie účinky na dieťatko, môže – ak sa konzumuje vo zvýšenej miere, mať práve opačný efekt. Z častých mliečnych prívarkov môže dieťatko tak isto nafukovať, prípadne môže dôjsť k alergickej reakcii na koži.

Čoho sa vyvarovať?

Mamičkám na kurzoch zvyknem hovoriť, že je vhodné upraviť stravu a „dietovať“ najmä počas šestonedelia. Pokiaľ mama, prípadne obaja rodičia netrpia vážnymi alergiami alebo inými ochoreniami a nie je predpoklad, že by dieťa mohlo mať nejaký problém, je vhodné, aby po šestonedelí žena začala postupne do stravy zavádzať aj „problematické potraviny“ (strukoviny, alergény). Je dobré robiť to tzv. jednozložkovo, teda dať si napr. na raňajky 1 rajčiny a počkať 24 hodín na prípadnú reakciu. Toto opatrenie je dôležité pre prípadné vylúčenia možného zdroja problémov dieťaťa.

Na začiatku dojčenia sa oplatí vyvarovať tiež toho, čo vám nerobilo dobre počas tehotenstva (nafukovalo, prípadne robilo „kyselinu“). Odsledujete si sama, čo „na to a tamto“ povie váš potomok. Na jednej strane treba naháňať dostatočné množstvo vitamínov, no k tým bežných „céčkovým bombám“ ako sú citrusy sa radšej neutiekajte. Môžu spôsobiť alergie a niektoré dojčatá z nich majú dokonca aj kŕče v žalúdku. Vo všeobecnosti platí zásada, že treba konzumovať ovocie a zeleninu, ktorá pochádza z nášho podnebného pásma. Neskúšajme teda nové cudzokrajné plody práve v období dojčenia.

Ak je predpoklad, že vaše dieťa môže mať sklon k vzniku alergií, odborné knihy uvádzajú celkom hrozivo dlhý zoznam potravín, ktoré by ste v období dojčenia nemali konzumovať:

  • exotické ovocie (citrusy, kiwi, ananás, mango),
  • drobné červené bobuľovité (ríbezle, maliny, jahody, ostružiny),
  • orechy, mandle, pistácie, med,
  • rajčiny, zeler, reďkovka, chren,
  • morské ryby,
  • čokoláda, kakao, vajcia ….

Hrôza, že?

Je však potrebné mať na pamäti, že u detí sa problém s danou potravinou nemusí prejaviť hneď, ale až o niekoľko mesiacov, napr. sklonom k atopii. Preto ak sa vo vašej rodine alergie objavujú, zvýšte opatrnosť a jedlo si dobre vyberajte.

Nevhodné potraviny spôsobujúce bolesti bruška:

(spôsobujú ich najmä nafukujúce sírové zlúčeniny, ktoré prechádzajú do materského mlieka):

  • listová zelenina (kapusta, kel, karfiol, kaleráb, brokolica),
  • strukoviny,
  • aromatické potraviny (cesnak, cibuľa, veľmi kyslé, pikantné jedlá, koreniny).

Ako som už spomínala, je dobré skúšať postupne zaraďovať do vašej stravy aj takéto veci. Sú detičky, ktoré ani nezaznamenajú, že mama obedovala šošovicovú polievku a žiadne bruchabôle riešiť nebudete. Vaša strava tak môže byť vo veľmi krátkom čase oveľa pestrejšia. Naproti tomuto ideálnemu dojčaťu je potom to, ktoré bude mať problém aj keď zjete neošúpané jablko.

Čo teda môžete jesť?

Vyššie som už uviedla, že je vhodné preferovať „našu“ stravu, teda jesť to, čo sa v našich prírodných podmienkach urodí, dopestuje a dochová. Je to preto, že na takéto plodiny a mäso sme generácie zvyknutí a nemali by sme mať väčšie problémy s prijímaním takejto stravy. Také Španielky sú zase generačne disponované práve na spomínané citrusy alebo morské ryby, ktoré sú „ich“ stravou už niekoľko generácií.

Aby sme však boli konkrétni, poďme na malý prehľad toho, čo môžete jesť:

  • chudé mäso, chudá hydina, sladkovodné ryby, vajcia (len tepelne upravené),
  • semená tekvice, slnečnice, orechy (v prípade, že v rodine máte alergické ochorenia, orechy radšej vynechajte,
  • celozrnná múka a výrobky z nej (pečivo, cestoviny), ryža (Natural), zemiaky, rôzne vločky (pozor na kupované müsli, často obsahujú veľa jednoduchého cukru), občas možno osladiť medom,
  • tuzemské druhy ovocia (hrušky, jablká, melóny, čerešne, hrozno, borievky, slivky), banán (neskoršie po pôrode),
  • zelenina (uhorka, cuketa, tekvica, baklažán, mrkva, kaleráb, čakanka, zelený šalát, mangold, červená repa, pór, kaleráb),
  • droždie – skúste zabudnúť na „dobré rady starých mám“ o B vitamíne z piva a urobte si drožďovú nátierku, alebo praženicu s droždím (ak by sa u vás vyskytli kvasinkové infekcie, vaginálne alebo na bradavkách, droždie vynechajte!!!).
  • vyskúšajte pohánku, špaldu, pšeno, sezam a rôzne potraviny, ktoré sa dajú veľmi ľahko pripraviť.

Tekutiny

Počas dojčenia by si žena mala dať pozor aj na dostatočný príjem tekutín, aj keď spočiatku sa jej možno vôbec nebude žiadať piť. Je vhodné vypiť okolo 3 litre tekutín, a to pravidelne, v menších dávkach. Niektorým maminám pomôže už hneď v pôrodnici si postaviť na nočný stolík 2 fľaše s minerálkou, aby mali prehľad o tom, ako s tekutinami hospodária.

Musím podotknúť, že nadmerný príjem tekutín neznamená väčšiu produkciu mlieka. Môžete vypiť hoci aj 5 litrov, pokiaľ nebudete dieťa pravidelne prikladať k prsníku, mliečko nepotečie v požadovanej miere. Je dobrým zvykom brať si k dojčeniu teplý nápoj. Napomáha to lepšiemu spúšťaniu mliečka. Zároveň je normálne, že vás pri dojčení smädí.

Z tekutín sa odporúčajú:

nesýtené minerálne vody, stolové dojčenské vody,

bylinkové čaje (pozor na zmienenú rascu, fenykel a aníz). Pozor na šalviový čaj – znižuje tvorbu materského mlieka!!!

ovocné šťavy z tuzemského ovocia (opatrne – môžu spôsobovať bolesti bruška dieťatka, lepšie ich ešte riediť s vodou kvôli obsahu cukrov),

Vinea a hroznové nápoje vôbec (odporúča sa nechať „vybublinkovať“ a riediť vodou).

Alkohol, nikotín, kofeín …

Veľmi veľa dojčiacich žien rieši, či si môžu dať kávu, čierny čaj, kofolu. Niektoré tiež zvažujú príležitostný pohár vína alebo cigaretu, na ktorú boli pred tehotenstvom zvyknuté. Samozrejme, nedá sa v tomto prípade hovoriť o väčšom či menšom zle, ak si žena dá to, či ono. Každá z nás sa musí rozhodnúť sama. Aby ste sa mohli rozhodovať informovane, dovolím si poskytnúť vám niekoľko faktov.

Kofeín je populárny. Vyskytuje sa v káve, čaji, v rôznych „kolách“, ako aj mnohých iných potravinách. Jeho koncentrácia v materskom mlieku je nižšia než jedno percento hladiny kofeínu v jej krvnom obehu. Ak vypijete maximálne dva kofeínové nápoje za deň, nepredstavuje to pre dieťa neprijateľné zaťaženie. Pri vyššom príjme sa však kofeín v organizme matky začína akumulovať. Konzumácia viac ako dvoch šálok kávy negatívne ovplyvňuje koncentráciu železa v materskom mlieku a tým aj zásoby tohto prvku v tele dojčeného dieťatka vo veku 1 roka (zdroj: www.provita.sk).

Aktívnou zložkou tabaku (v akejkoľvek podobe – fajčeného, žuvaného, šnupaného) je nikotín. Ak by ste si mysleli, že nikotín prestupuje vo veľkej miere do materského mliečka, tak ste na omyle. Hlavnou cestou prieniku nikotínu do tela dieťatka je jeho dýchací trakt – vdychovaním zafajčeného vzduchu sa nikotín vstrebáva veľmi rýchlo a efektívne. U detí žijúcich v jednej domácnosti s fajčiarom sa v porovnaní s deťmi nefajčiarov zistili zvýšené hladiny nikotínu v moči.

O fajčení v súvislosti s dojčením platí:

  • fajčenie znižuje celkovú dĺžku,
  • znižuje objem vytvoreného materského mlieka. Znížená tvorba mlieka u fajčiarok je spôsobená tým, že nikotín potláča tvorbu hormónu prolaktín, ktorý podmieňuje tvorbu materského mlieka.
  • fajčiarky vyprodukujú približne o tretinu až polovicu mlieka menej ako nefajčiace ženy.
  • niektoré práce nasvedčujú tomu, že fajčenie matky má za následok zhoršené prospievanie dieťaťa.
  • existuje súvislosť medzi fajčením dojčiacej matky a detskými kolikami, pričom stačí, aby vyfajčila päť cigariet denne.
  • fajčenie v blízkosti dieťaťa má za následok zvýšený výskyt zápalov dolných dýchacích ciest, zápalov stredného ucha ako aj syndrómu náhleho úmrtia dojčaťa v spánku. Matka by teda v žiadnom prípade nemala fajčiť v prítomnosti svojho dieťatka.

Pokiaľ žena dojčí a nevie/nechce sa vzdať cigariet, mala by sa snažiť znížiť počet cigariet (pod 5 za deň) a uprednostniť výrobky s nížším obsahom nikotínu. Je vhodné nefajčiť v období dve hodiny pred dojčením.

Alkohol

Tiež ste nespočetnekrát riešili dilemu, či si môžete dať deci červeného večer, keď váš potomok konečne zaspal na viac než 48 minút a vy ste už po celom dni „grogy“? Veľa sa diskutuje o tom, či a do akej miery môže alkohol ovplyvniť dojčenie, či malé dávky nevadia (a čo sú to malé dávky …) Určite nechcem robiť propagandu večerného popíjania ;-), poďme sa preto pozrieť ako to vidia odborníci?

  • alkohol rýchlo prestupuje z matkinho krvného obehu do mlieka a jeho hladiny v mlieku dosahujú hodnoty rovnaké alebo dokonca ešte vyššie ako v maminej krvi,
  • vysoké dávky alkoholu schopnosť úspešne dojčiť jednoznačne znižujú. Predpokladá sa, že tento nežiaduci účinok je podmienený potlačením uvoľňovania hormónu oxytocínu, ktorý zabezpečuje aktívne vypudzovanie vytvoreného mlieka,
  • približne hodinu po požití alkoholu matkou sa výrazne zmení zápach jej mlieka,
    prítomnosť alkoholu v mlieku síce vyprovokuje intenzívne satie dieťatka, zníži však priemerné množstvo mlieka, ktoré sa mu nakoniec podarí vypiť (120 ml na dávku verzus 156 ml u „triezvych“ bábätiek, zdroj: www.provita.sk),
  • množstvo vypitého alkoholu u dojčiacej ženy by nemalo byť vyššie než 50ml likéru alebo 2 dcl vína alebo dve plechovky slabšieho piva (za 24 hodín!).

Lieky počas dojčenia

Väčšina mamičiek, ktoré poznám, sa snažila užitiu liekov počas dojčenia vyhnúť, nachladnutia a chrípky sme riešili čajíkmi a prírodnými prostriedkami. Niekedy je situáciu možné zvládnuť aj „babskými“ receptami, no sú okolnosti, ktoré nás prinútia lieky užiť, lebo by sme sa inak nepohli ďalej. Tiež asi záleží aj na každej z nás, ako sme klasickým liekom naklonené a ako sme ich boli zvyknuté užívať pred tehotenstvom, prípadne či si so sebou nesieme nejaké ochorenie, ktoré si vyžaduje permanentnú medikáciu.

Dalo by sa povedať, že je len málo ochorení, ktoré si vyžadujú liečbu kontraindikovanú s dojčením. Donedávna sme za takéto považovali napr. ochorenia štítnej žľazy, duševné choroby a niektoré autoimúnne ochorenia. Ani to už však na 100% neplatí a jediné odporúčanie je, každú situáciu individuálne konzultovať s odborným lekárom.

Je pravdou, že lieky, ktoré matka užíva, sa môžu v rozličnej miere dostávať do materského mlieka. Koncentráciu lieku v materskom mlieku ovplyvňuje metabolizmus matky, dĺžka liečby, dávka a spôsob podania lieku.

U dieťaťa záleží na množstve vypitého mlieka a jeho veku. Jeho pečeň a obličky, ktoré sú pre spracovanie lieku dôležité, sa vyvíjajú postupne počas prvého roku života. Vždy je dobré zvážiť, či ten – ktorý liek, pokiaľ je nevyhnutné aby ho matka užila, by už nebol použiteľný aj pre jej dieťatko (napr. matke boli odporučené silné antibiotiká z dôvodu opakovaných infekcií. Keďže odporučená lieková rada by v prípade potreby bola použiteľná aj pre jej trojmesačné dieťatko, bolo lepšou voľbou dojčiť aj počas užívania tohto lieku, ako dojčenie prerušiť alebo ukončiť).

Vhodným režimom dojčenia a správnou voľbou lieku možno pôsobenie lieku na dieťa obmedziť. Lieky by mala matka užiť ihneď po dojčení alebo pred najdlhším spánkom dieťaťa.

Na záver

V dnešnom článku som sa snažila ponúknuť vám zopár tipov týkajúcich sa jedla, pitia, užívania liekov počas dojčenia. No považujem za potrebné zdôrazniť, že okrem pestrej a vyváženej stravy, by každá dojčiaca žena mala dbať aj na celkovú dobrú životosprávu.

Zabezpečiť si dostatok odpočinku a priveľmi sa nenamáhať – unavenej a vyčerpanej matke sa znižuje tvorba mlieka! V týchto krásnych a teplejších mesiacoch vám iste dobre urobí pravidelný pobyt na čerstvom vzduchu, primerané slnenie a mierna telesná námaha.

Myslím, že zo stravy počas dojčenia netreba robiť nejakú modlu a žiť len na dusenom mäse a tri dni starých rožkoch. Treba zvážiť predispozíciu k alergii a podľa toho stravu upraviť.

Niekedy sa mamičky veľmi obmedzujú najmä z presvedčenia, že dieťa bude bolieť bruško len kvôli tomu, že oni dačo nevhodné zjedli. Áno, sú detičky, ktoré sú nesmierne senzitívne a vašu stravu budete musieť veľmi veľmi zvažovať. Na druhej strane je takýchto detičiek málo.

Preto by som vás chcela povzbudiť, aby ste svoje stravovanie v období dojčenia poňali s rozumom, ale pestro!

Pri spracovávaní tohto článku som použila voľne dostupné zdroje na internete a literatúru z vydavateľstva ERA, Grada a Portál.

Všetkým maminám všetko dobré!!!

Mária Kopčíková

You may also like...