Ako prebieha špeciálno-pedagogické vyšetrenie
U niektorých detí sa o nástupe do školy alebo po dlhšom čase vo vyučovacom procese objavia určité problémy – jednoducho povedané – s učením. Dieťaťu sa ťažšie osvojujú čísla, čo práca s nimi, ťažko číta, robí časté chyby v prepisoch textu …
Aby rodičia i učitelia vedeli dieťaťu efektívne pomôcť, je vhodné zamerať sa na diagnostiku špecifických vývinových porúch učenia. Jej cieľom je získať ucelený obraz o dieťati, v čom dosahuje úspechy, zlepšenia a naopak aké sú jeho nedostatky a kde vo vývine dochádza k jeho oneskorovaniu.
Ako prebieha špeciálno-pedagogická diagnostika v CPR Kvapka
Hodnotíme celkový vývin dieťaťa vo viacerých sledovaných oblastiach:
- jemná motorika
- sluchová percepcia
- zraková percepcia
- rytmická percepcia
- pamäť
- pozornosť
- školská spôsobilosť (čítanie, písanie, pravopis)
Do diagnostiky patrí:
- zistenie aktuálnej úrovne vedomostí a zručností dieťaťa,
- stanovenie vplyvu oslabenia na proces výchovy a vzdelávania,
- určenie vhodných podmienok výchovy a vzdelávania, respektíve ďalšej podpory a rozvoja vývinu dieťaťa (ako napr. treba upraviť podmienky pre dieťa v škole a doma, ako je vhodné s ním pracovať),
- stanovenie najbližších terapeutických a stimulačných cieľov pre dieťa (kam sa má/môže dieťa posunúť, čo by malo zvládnuť ako ďalší stupienok vo svojom vzdelávaní),
- voľby vhodných kompenzačných a edukačných pomôcok (s akými materiálmi je vhodné s dieťaťom pracovať).
Vyššie uvedené zisťujeme pomocou rôznych štandardizovaných testov, škál, aktivít zameraných na posúdenie školských zručností. Vyšetrenie trvá cca 2 hodiny, obvykle to zvládneme v rámci jedného stretnutia. Podľa miery únavy dieťaťa a jeho spolupráce je však niekedy potrebné vyšetrenie rozdeliť na 2 časti. Počas testovania nie je rodič prítomný. Dieťaťu je vhodné priniesť niečo na pitie a malý snack (ovocie, pečivo).
Po vyhodnotení testov máme stretnutie s rodičmi (v iný deň, než je testovanie dieťaťa), kde rodičia dostanú výsledky a správu v písomnej podobe. Toto stretnutie trvá 50 – 60 minút, aby aj rodičia mali priestor na otázky, v prípade, že sa objavia nejaké miesta, ktoré by bolo dobré pred vstupom do školy posilniť.
Konečná diagnóza je výsledkom tímovej spolupráce. V prípade, že sa jedná o prvé takéto vyšetrenie dieťaťa, je potrebná aj:
- psychologická diagnostika,
- poznanie školského prospechu dieťaťa,
- poznanie prostredia, v ktorom je dieťa vzdelávané a foriem jeho vzdelávania (aký typ školy dieťa navštevuje, akou formou sa na danej škole vzdeláva).
Diagnostika je spoplatnená podľa cenníka ambulancie, platného od 1.4.2020.