Správny úchop je pre malého prváčika dôležitý, aby sa dobre naštartovala jeho školská dráha, aby nebol zbytočne unavený a prípadne sa neobjavili ďalšie problémy.
Viac si o význame správneho úchopu môžete prečítať v našom článku.
Pre vytvorenie správneho úchopu je nesmierne dôležité uvoľnenie ruky, celej – od ramenného kĺbu až po prstíky. V rámci hry dieťa môžete podporiť napr. aj takto:
Pinzeta a mozaika
Zrejme doma nájdete mozaikové stavebnice, či korálky – oboje je skvelé na posilňovanie drobných svalov ruky. Úlohou dieťaťa je napr. poskladať obrázok mozaiky len s pomocou pinzety, bez využitia prstov.
Posýpanie
Akékoľvek narábanie s drobnými kúsočkami čohosi je pre jemnú motoriku výborné cvičenie. Môžete to skúsiť napr. s ryžou sypanou na lepidlo.
Ryža môže byť aj zafarbená, alebo môžete použiť „sladkú ryžu“ – ozdoby na koláče.
Dieťa si môže naniesť lepidlom nejaký tvar na papier –potom jemne medzi prsty berie ryžu, ču drobné cukrové zdobenie a sype na lepidlo.
Maľovanie špongiami
Môžete použiť hocaké špongie, vhodné do malej detskej dlane. Do väčších kelímkov si pripravte farby, tak, aby sa v nich deťom pohodlne namáčali špongie. Pripravte si aj veľký kus papier, baliaci alebo flipchartový.
Deti nepotrebujú žiadnu špeciálnu inštrukciu. Môžu jednoducho žmýkať farbu na papier a potom ju rozotierať. Alebo stláčaním špongie v ruke vytvárať na papieri rôzne vzory. Deti ocenia, keď sa k nim dospeláci pridajú. Ale majte na pamäti, že cieľom je cvičiť ruku a nie vytvárať nejaké exkluzívne diela.
Lepenie gombíkov
Prípadne strukovín, útržkov papiera, kúskov látky … Odporúčame nepoužiť biely papier. Na farebnom papiery budú stopy lepidla jasne viditeľné.
Pripravte dieťaťu gombíky rôznych veľkostí, okruhliaky, strukoviny – fazuľa a cícer sú veľkostne vhodné, pom-pom guľôčky (malé vlnené guľôčky, ktoré sa používajú ako ozdoby) alebo iné malé tvary, ktoré bude vedieť dieťa dobre uchopiť. Použiť môžete aj jemné pierka.
Dieťa si lepidlo môže skúsiť naniesť aj samo, trocha väčšie deti môžu dostať aj pohár s lepidlom a naniesť ho na papier štetcom alebo vatovou tyčinkou.
Správne postavenie prstov ruky
Dieťa otvorí ruku dlaňou hore. Vložíme mu na dlaň fazuľku a vyzveme ho, aby ju zachytilo malíčkom a prsteníkom.
Ostatné prsty sú pri tom vystreté (akoby dieťa ukazovalo počet tri). Potom dieťa ruku otočí smerom ku podložke, na ktorej je rozsypaná fazuľa alebo papierové guľôčky, prípadne iné drobné predmety.
Fazuľku stále drží dvoma prstami pritlačenými k dlani. Troma prstami prenáša rozsypané predmety dovtedy, kým ich všetky nevyzbiera.
U väčších detí (4 – 6) môžete aktivitu rozšíriť na vytváranie obrazu zo strukovín. Podmienkou je, aby dieťa vyberalo strukoviny, ktoré chce na obraz použiť len tromi prstami, pričom jednu fazuľku stále drží pod prstenníkom a malíčkom.