Má vaše dieťa správny úchop ceruzky?

Prvé týždne v škole predstavujú pre dieťa celkom vzrušujúce obdobie. Veľa vecí je nových zaujímavých. Kým sa však naučí písať, musí „ovládnuť“ ceruzku a naučiť sa s ňou narábať.

Správny úchop

je tzv. štipkovitý. Asi od 3. roku života by malo dieťa držať kresliaci nástroj týmto spôsobom: ceruzka leží na poslednom článku prostredníka, zhora ju pridržiava bruško palca a ukazováka. Ruka aj prsty sú uvoľnené, nezvierajú ceruzku kŕčovito, ukazovák nie je prehnutý. Ceruzka by mala presahovať kožnú riasu medzi palcom a ukazovákom.

U niektorých detí je tento úchop vyvodený skôr, u iných neskôr. Často nesprávny úchop vidíme ešte aj u predškolákov.

Správny úchop a uvoľnenosť ruky ovplyvňujú grafický výkon dieťaťa, jeho chuť kresliť a písať. Nadmerný tlak zvyčajne neumožňuje plynulosť pohybu ruky a tým aj plynulosť vedenia čiary.

Čo sa deje, ak má dieťa nesprávny úchop

Nesprávne držanie ceruzky môže dieťaťu spôsobiť nemalé problémy. Môže ho bolieť ruka, bude rýchlejšie unavené, zrejme sa mu nebude dariť tak, ako deťom ktoré ruku pripravenú majú, čo môže spôsobiť jeho nechuť k písaniu a učeniu ako takému. Môžu sa objaviť aj bolesti hlavy, či chrbtice.

Štipkovitý úchop je základom „bezúnavového“ zdravého kreslenia a písania. Pokiaľ dieťa drží ceruzku (a neskôr aj pero) iným úchopom (napr. bruškami všetkých prstov, opretú o prostredník a zvrchu intenzívne tlačiac prostredníkom a ukazovákom …), pravdepodobne to bude jeho ruku veľmi vysiľovať.

Okrem zvýšenej námahy, ktorou je ruka zaťažovaná, hrozí aj to, že bude pomalšia a neskôr dieťa môže mať problém napr. pri písaní diktátu, lebo jeho ruka „nebude stíhať“. K Ďalším dôsledkom nesprávneho úchopu patria aj nepekný rukopis, ťažkopádne písmo, nechuť k maľovaniu, výbavnosť písmen (neschopnosť vizuálnej predstavy písmenka), psychosomatické problémy v dôsledku zlého držania pera (bolesti hlavy, pálenie očí, problémy s chrbticou).

Ak chcete vaše dieťa podporiť v správnom držaní ceruzky, ponúkame niekoľko tipov ako na to.

 

You may also like...