Dieťa by pri nástupe do školy malo vedieť – zvládať určité veci. Ak si nie ste istí, čo vaše dieťatko je alebo nie je na školu pripravené, poraďte sa s pedagógmi v škôlke alebo detským psychológom. Pre pripravenosť dieťaťa na školu môžete veľa spraviť už v domácom prostredí, nechajte sa inšpirovať…
Nasmerovať vás môžu aj pri zápise do školy, tie bývajú každoročne medzi 15. januárom a 15. februárom.
Poďme sa teda pozrieť na to, čo by dieťa malo vedieť pred vstupom do školy a ako ho môžete podporiť:
Poznávacie (kognitívne) funkcie
Pre zvládnutie písania, čítania a počítania je dôležitá primeraná a tiež rovnomerná úroveň poznávacích schopností. Ak je v niektorých ohľadoch vývin dieťaťa nerovnomerný, treba túto oblasť rozvíjať. K poznávacím funkciám patria:
Vizuomotorika, grafomotorika
– teda koordinácia oko ruka a jemná motorika ruky.
Dieťa nech sa veľa hýbe, behá, skáče, hádžte si loptu. Nechajte ho v lese behať po hrubých brvnách.
Nechajte dieťa samo sa obliekať, zapínať gombíky, viazať šnúrky. Nekupujte mu len tenisky na suchý zips
Nechajte dieťa hrať sa so skladačkami, legom, rôznymi mozaikami. Navliekajte koráliky, mieste cesto, strihajte farebné papiera.
Kontrolujte, či dieťa drží správne ceruzku či farbičky. Kúpte mu vhodné pracovné zošity.
Sluchové vnímanie
Hrajte sa hry na lokalizáciu a na rozlišovanie zvukov – odkiaľ zvuk prichádza, čo to bol za zvuk, čo ho asi vydávalo?
Vo veršíkoch hľadajte rýmy, vytlieskavajte si slová na slabiky (MA – MA, BET – KA, CE – RUZ – KA)
Zrakové vnímanie
Učte dieťa pomenovať základné farby a neskôr aj iné farby (modrá, zelená, červená, žltá, biela, čierna, neskôr hnedá, sivá, fialová, oranžová …). Napr. „podaj mi všetky zelené kocky …“
Na pracovných listoch nech dieťa hľadá obrázky podľa predlohy, chýbajúce časti obrázka, jeden iný obrázok v rade rovnakých obrázkov.
Hrajte sa veľa pexeso, skladajte puzzle.
Reč
– podnecujte dieťa k rozprávaniu. Prečítajte si spolu kúsok nejakého príbehu a nechajte ho príbeh prerozprávať. Ak dieťa nemá čistú reč, vyhľadajte logopéda – najneskôr okolo 5. narodenín.
Vnímanie priestoru
Dieťa zvyčajne najskôr chápe pojmy hore – dole, potom vpredu – vzadu, nakoniec vpravo – vľavo.
Učte ho chápať pojmy vysoko – nízko, na, v, medzi.
Základné matematické predstavy
Nechajte dieťa, nech porovnáva: málo – veľa, vysoký – nízky
Nechajte dieťa nech triedy predmety či obrázky podľa jedného kritéria: červené, ovocie, hračky, nástroje
Neskôr nech triedi podľa viacerých kritérií: modré trojuholníky, malé červené kruhy
Postupne sa hravou formou dá veľa vecí nacvičiť, naučiť. Chce to trochu znalostí a času, žiadnu inú drahú výbavu nepotrebujete.